torsdag 25 september 2014


Inledning

Nu har vi diskuterat det andra kapitlet av boken "Jag är Zlatan". Vi var fyra personer under samtalet. 

Åsikt

De andra tyckte också synd om Zlatan för att han fick en örfil när han trillade från taket. De tyckte även att det var fel av hans pappa att dricka fast han drack på grund av sorg.


Egen åsikt

Jag tyckte att det var tragiskt att Zlatan fick en örfil när han trillade ner från taket. Man får aldrig slå ett barn. 
Det var även synd att Zlatan inte fick så bra uppfostran, hans föräldrar skillde ju säg när han bara var två år gammal.

Avslutning

Jag tyckte diskussionen gick bra därför att alla lyssnade på varann och det märks nu att alla tycker om boken. Vissa har ju mer lässug än andra.

torsdag 18 september 2014


Idag vi hade första diskussion om Zlatanboken. Vi har läst en kapitel av boken och diskuterade om den till varandra. Vi var fem elever och lärare på diskussionen och den handlade om  Zlatans upplevelse i Barcolna i en världen bästa fotboll lag.

Alla hade olika åsikter och frågor om bokens första kapitel. Det var några som frågade, varför bokens första kapitel började så? Och läraren också sa jag förväntade mig inte eller på sätt. En annan elev tänkte också varför Zlatan fick inte spela som han ville? Men det var mycket regler i Barsolna så att spelarena kunde inte vilja själva. Därför att Zlatan fick inte bra kontakt med sin tränare till och med blev tjafs mellan dem.


jag tyckte det var också lite konstigt att boken första kapitel började så. Men jag tror att  Zlatan var en känd  fotboll spelare. Därför att han ville berätta om sin upplevelse i fotboll som han spelade  i världen bästa lag. Det kanske locka människorna intressen att läsa hans bok.


I slutet jag säga vi har haft en bra diskussion och jag fick många tankar och ideer av de andra hoppas nästa gång ska bli ännu bättre.

söndag 25 maj 2014

                                                             

i  senaste veckorna vi jobbade med argumentation och en muntlig debatt. Och vi lärde oss mycket om ämnet exempelvis hur man debattera, hur man övertyga åhörare och hur ska man börja med en debatt och hur ska man avsluta. Dessutom vi sågs på en film som hette ”the great debatters”  allt detta vi gjorde för att 

förberedda oss inför den dagen som vi skulle själv debattera mot varandra. Det var tre typer av ämne dödsstraff , dödshjälp och abort. Min grupp och jag var emot dödshjälp. 

De viktigaste delarna var när jag skrev ett argument och sen jag läste min argument inför min grupp. Och vi tog de viktiga saker i argumentet. 



Det roligaste var när vi argumenterade ämnet till varandra i var grupp och fick olika edeer av varandra.

Det tråkigast var när jag skrev två gånger min argument. Först jag skrev en argument och jag tappade bort den sen jag var tvungen att skriva om  argumentet. 

Om jag hade fått göra om monumentet då skulle jag ändrade på tiden eftersom vi haft för lång tid.

Mina insatser i dessa debatt var bra och till och med mycket bra. 



fredag 18 april 2014

Sammanfattning från kapitel ett till fyra

Boken handlar om en kille som heter Amar och han är 19 år gammal och han är från kurdistan.  Han har ganska stor familj och sex syskon och pappa mamman har separerade av sin make.

Amar hade varit ett år i USA för sin karriär där jobbade han som lägerlärare. Och tog hand om barn som behandlades illa av sina föräldrar och hemlösa barn också. 

Efter ett år han kom tillbaks till hem i Sverige. Och hans bestämde att de skulle åka till kurdista på sommaren för att besöka släktingar. Men Amars pappa ville att Amar skulle gifta sig med nån av släktingen. 

söndag 9 mars 2014

         
            pojken som åt ikapp med trollet

A. Svar

1. Varför skickade fadern sönerna till skogen?

Därför fadern var skyldig och gammal och sönerna var förlata. Därför fadern skickade dem till skogen att fälla träd och vara aktiva också han ville betala sina skulder.

2. Hur gick det för de två äldsta pojkarna i skogen?

För de båda äldsta pojkarna gick det farligt för att trollet hotade dem att han skulle slå dem ihjäl om de huggit hans skog.

3. Vad sa fadern om det som hade hänt?

Fadern sa att trollen var en feg stackare och trollen hade aldrig skrämt honom från att fälla träd när han var ung.

4. Hur gick det för den yngste?

Först den yngste pojken högg lite träd så kom trollet och sa att om du hugger i  min skog, så slår jag ihjäl dig. Då gick pojken bråttom till ryggsäcken och tog fram osten som han hade fått från modern och klämde det med handen så att vasslan stänkte.Och han sa till trollet om du inte håller tyst så ska jag klämma dig som jag klämmer vatten ur den vita stenen. Då fick trollet  rätt och hjälpte honom att hugga träd

5. Vad gjorde pojken och trollet när de kom hem till trollet på kvällen?

Trollet gjorde upp eld i spisen och pojken gick efter vatten till grötgrytan.

6. Hur lyckades pojken vinna kappätningen?

Pojken tog ryggsäcken utan att trollet märkte och lade den i knäet framför sig. Sedan öste han mer gröt i ryggsäcken än han åt själv.

7. Hur slutar sagan?

Pojken lurade trollet sedan han dödade honom på lurad sätt och han tog trollets rikedom med sig till sin hem att betala faderns skulder.

C. Skriv

1. Det var en gång en vallpojke som vallade sina getter i närheten av en stuga där det bodde en jätte. Pojken tog en bit ost och rullade i aska och stoppade på sig. Nästa gång pojken gick förbi med sina getter stormade jätten ut ur stugan, plockade upp en stenbumling och krossade den i handen medan han hotade pojken med att nästa gång så skulle det vara pojken som krossades i hans hand. Pojken lät sig inte skrämmas, utan plockade fram ostbiten, som nu såg ut som en sten och kramade den så vasslen rann mellan fingrarna på honom och sa att han skulle krama ur jätten som han gjorde med stenen, vilket skrämde jätten som gick in till sitt. När de möttes nästa dag föreslog pojken att de skulle tävla i yxkastning, den som kunde kasta så högt att yxan inte föll ned skulle vinna. Jätten kastade mycket högt, men yxan föll dock ändå ned. När det var pojkens tur att kasta smög han ned yxan i sin ryggsäck i kaströrelsen utan att jätten hann se det, och gav på så sätt intryck av att han kastat upp yxan, men att den inte kom tillbaka.
När de träffades nästa gång skulle de hugga ned en ek. Jätten frågade pojken om han ville hugga eller hålla, men när pojken fattade tag i toppen av trädet, som jätten vikt ned, så slungades pojken iväg. När han kom tillbaka frågade han jätten om han kunde göra ett sådant hopp, och om han inte tordes så skulle jätten både hugga och hålla. När trädet var nedhugget och skulle släpas hem så frågade jätten om pojken ville bära i toppen eller rotänden och pojken svarade att han skulle bära vid rotänden. Jätten började släpa trädet i toppen, och pojken gömde sig i grenverket. Jätten frågade gång på gång om pojken var trött än, men pojken svarade att det var han inte och spelade förvånad över att jätten verkade trött. Även då de skulle tröska så kom pojken undan genom att bestämma att de skulle göra det i gryningen och slå med en käpp o samma takt som jätten. Jätten försökte testa pojken genom att säga att han skulle ställa in oxarna på den plats dit hunden gick, vilket var under stugan. Skulle pojken orka att lyfta upp stugan? Pojken valde istället att slakta oxarna och slänga in delarna under huset.
Nu hade jätten tröttnat på pojken och rådfrågade sin maka hur han skulle göra för att bli av med honom och hon föreslog att han skulle slå ihjäl pojken med en klubba då han sov. Pojken hade dock tjuvlyssnat på deras samtal och kände till deras hemska plan och lade därför en mjölkkärna i sängen och gömde sig. Jätten blev mycket nöjd efter att ha klubbat till bultet i sängen så det stänkte på väggarna, då han trodde att det var pojkens hjärnsubstans. Jätteparet blev mycket förvånat då pojken dök upp på morgonen och jätten erkände att han trott att han slagit ihjäl pojken under natten. Pojken svarade att det hade känts som ett loppbett. Till kvällen föreslog pojken en grötätartävling. Han hade förberett sig med att binda sin väska innanför tröjan och mycket av gröten hamnade där. Jätten blev förundrad hur mycket den lille pojken kunde äta och frågade honom hur. Pojken berättade att han brukade skära upp magen så att maten rann ur, och visade genom att skära upp väskan. Jätten tyckte att det lät som en bra ide och skar upp sin mage och dog. Pojken tog allt gods i stugan och försvann.

2. Vad är sagans budskap?


Jag tror att budskapen till den här sagan handlar om man är klok och smart det behövs inte att man vara stark eller gammal.

                                      Rödluvan och vargen
Det var en flicka som kallades för Rödluvan och hennes mormor blev sjuk eftersom hennes mamma hade bakat kakor och hon tog vin och kakorna med sig till sin mormor. Hon mötte en varg på väg och flickan berättat till vargen att hon ska göra ett sjukbesök till sin mormor. Och vargen tänkte att äta upp mormor och Rödluvan tillsammans eftersom hon var så lite. Vargen gick direkt till hennes mormor och slukade gumman och Rödluvan kom till huset. Hon såg sin mormor konstig ut och plötsligt steg upp vargen ur sängen och åt flickan. Jägaren såg vargen som var sömn i stugan på sängen och han förstod att vargen hade ätit upp gumman så tänkte han på att sprätta upp vargens magen och först hoppade Rödluvan från magen och sen gumman. Jägaren har lagt stora stenar i vargens magen. När vargen vaknade då han var törstig och sprang till bäcken eftersom han var så tung i magen drunknade han i bäcken.

söndag 16 februari 2014


Jag ska berätta om kopplingar mellan boken och filmen som vi sågs.

När jag såg tjejerna i filmen som kastade lasso då kom ihåg mig Agnes som gjorde samma sak som dem.

När jag såg helikopter filmen då kom ihåg mig Agnes som flög med helikopter på fjället

När jag såg Mimmi i filmen som var stolt över sin ursprung då kom ihåg mig Agnes som var också stolt över sin ursprung.